Pengembaraan ke Kota Fesyen Milan (Note3sixty #italy#)

Sekadar mahu berkongsi, impian aku yang sebenar-benarnya dari dulu adalah untuk menjejakkan kaki ke bumi Eropah especially Perancis. Tak dapat menetap, melancong pon jadi la. Well on October 2012, finally my dream came true. Memang secara mengejut dan aku memang tak percaya. Aku dihadiahkan return ticket  percuma oleh Syarikat tempat aku bernaung pada awal bulan September dengan beberapa orang lain, masa lepas Raya, hiks....aku memula 70-30...70 tu taknak pergi, yela...mane aku nak cekau duit bebanyak beb? Sebab setahu aku memang banyakkkkk cost huhuh....Kalau korang nak tahu, even sampai hari yang sepatutnya aku fly tu aku still tak buat decision lagi walaupun dah ada duit belanja  walaupun memang dah apply cuti, sampai lah masa tu pukul 11 pagi kawan aku meyakinkan aku....gile??? terus shoot gi money changer pastu balik rumah packing semua....perghhh siap jugak packing dalam kul 4 petang, nasib baik jugak aku memang dah prepare baju sejuk, trench coat, glove semua ....hahahaha terus shoot g KLIA sebab flight pukul 7 malam. Memang ni keje gile tak penah di buat dek orang. Sampai KLIA kawan-kawan aku dah sedia menunggu untuk check in. OK dalam keadaan terkejut tak percaya, aku mengucapkan selamat tinggal buat seketika kepada Malaysia. Flight Etihad Airways to Milan, Italy via Abu Dhabi, UAE.

Pengalaman menaiki Etihad Airways sangat lah mengujakan sebab Etihad adalah one of the leading airlines operator in the world. mesti ada sebab kan? And sebabbbb, aku ada kenalan yang bekerja dengan Etihad dan kebetulan masa aku boarding di KLIA dia memang ada kat situ bekerja. Dan dia adjust kat aku seat business class dari Economy class biase...hahahaha..kawan-kawan aku sedeh je tengok aku dok kat business class. And yes, aku bagi rating 5 star untuk in-flight entertainment... gile tak tido aku dalam flight melayan movie-movie box office yang dorang provide. Perjalanan ke Abu Dhabi dari KLIA mengambil masa hampir 7 jam. Sampai je kat Abu Dhabi, kitorang kena tunggu almost 6 hours pulak untuk ke Milan, Italy. Time ni ak terbongkang tidur kat Airport, baru aku rasa macam ne penatnye mereka yang masuk Amazing Race tu...hahaha..Boarding flight ke Milan pula mengambil masa 7 jam lagi....uhhhh...time ni pon aku pengsan sedar-sedar je dah sampai Milan. Sampai kat Milan jam 8 pagi waktu tempatan. Suhu pula 18 darjah celcius. Sekarang musim luruh di Eropah. Sebelum keluar airport kami membersihkan diri dulu buat apa yang patot, after that kami amek cab straight to the city centre...jalan-jalan dulu hahaha....Okay first two days kami di Milan kami menginap di Hotel Mozart Milano. Sila click link untuk melihat fasiliti  hotel dan harga. Kami stay dua orang sebilik....twin sharing. http://www.hotelmozartmilan.com/ . Hotel memang terbaik lah...memang macam nak berbulan madu, padahal balik bilik tido jer...hiks..

Pesanan aku kat korang, Italy ni ramai malaun Afrika yang suke buat onar, kononnya jual cenderahati tapi dorang sebenarnya akan memaksa korang beli, kalau korang dah pegang benda tu tapi tak jadi beli, dorg akan panggil kawan-kawan afrika dorang sume so secara logiknya kita mesti la takut kan? Taktik paling best dorang akan bagi bunga or pakaikan gelang kat korang....kita yang mempunyai hati yang tulus murni ni confirm ingat dorang nak bagi kite try betul tak? Tapi actually bagi dorang, kite kena beli jugak sebab kite dah pakai!!

Walaupun Rome adalah Ibu Kota negara Italy, tetapi Milan merupakan bandaraya dan pusat ekonomi terbesar di Italy walaupun bandarnya mengalami kemerosotan sejak beberapa tahun kebelakangan. Kat bawah ni antara tempat-tempat menarik sekitar Bandaraya Milan..Kota fesyen dunia. Nak cerita satu satu memang lama, aku ni pulak spisis suke wat research.

 **Leonardo da Vinci's Statue**


Spending untuk hotel 2 malam : RM300++
Spending belanja : RM50++ (souvineer)
Spending makan : RM80++
Transport : RM50++

Rating :
Hotel : 8/10
Food : 6/10
Happiness : 6/10
Shopping : 5/10
Place of Interest : 6/10

Yang WOW: Korang jangan terkejut tengok Ferrari, Lamborghini, Aston Martin & Porshe bersepah atas jalan. Mercedes & BMW?? sangat rare hahaha....
Yang EUWW:  Rasa rugi tak sempat melawat stadium San Siro, Rome, Venice & Florence. :(
Overall : Aku impress dengan keagungan senibina Empayar Rome, style orang-orang Milan yang gorgeous, trend, handsome & cantik.


*Ni pulak bagunan yang sangat famous, sebut Milan orang teringat benda alah ni, Duomo Cathedral. Senibina sangat lah Gothic dan bagunan ni sangat besar okay. Aku jugak berpeluang masuk ke dalam Gereja ni which aku pernah masuk dalam mana-mana gereja before this. Our fren sorang taknak masuk kononnye tempat orang kafir....well terpulang lah pada pandangan orang, bagi aku takkan masuk gereja pon kite jadi murtad?? hahahaha....Masuk je dalam tempat ni ak sangat lah impress dan yang lebih penting, dalam ni ada mayat-mayat pope dorang yang dorang dah awet dah dijadikan bahan pameran...euuuuu....**

 **Fountain in front of Sforzesco Castle**

 **Piazza del Duomo in English means Cathedral Square. Tempat ni sangat lah busy walaupun waktu bekerja. One of our fren lost here..we've waited for about two hours before we finally found her. So untuk korang yang nak pergi holiday mane-mane....sesat sorang-sorang memanglah nightmare bagi semua orang. Tolong jaga diri baik-baik, gerak in group. Jangan ikot hati, especially girls, sebab kat Milan ni ramai Negro dari Africa.**


Comments

Popular Posts